Garanti och returrätt

mResell’s garanti och returrätt

På mResell strävar vi alltid efter att leverera produkter i ypperligt skick för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Emellertid händer det att olyckor, tekniska haverier, förändrade omständigheter och en hel del annat leder till oväntade och oönskade utfall. Vår garanti och returrätt är utformad för att täcka upp oförutsedda händelser så att våra kunder alltid förblir nöjda med såväl våra produkter som vår tjänst.

Alla produkter i vår webbshop har blivit noggrant kontrollerade och godkända av Apple proffs. Därför erbjuder vi alltid 12 månader garanti på hela vårt sortiment. Längden på garantin baseras på ett antal faktorer, varav den viktigaste är produktens ålder. Förenklat kan man säga att en äldre produkt kommer ha kortare garanti än en produkt som är relativt ny. Genom att alltid erbjuda minst 12 månader garanti visar vi att vi står bakom kvaliteten och skicket på våra produkter. Utöver den garanti som ingår i priset går det även att köpa till upp till 6 månader extra garanti.

Att tänka på innan du skickar in en enhet för ett garantiärende, är att du behöver spara viktiga filer och information eftersom produkten kommer att återställas.

Returrätt

Förutom garantin har du även 14 dagars öppet köp. Vilket innebär att du kan skicka tillbaka produkten inom 14 dagar och få pengarna tillbaka ifall du inte är nöjd med produkten. Tänk på att vi måste få tillbaka produkt i samma skick som den var i när vi skickade den, annars förbehåller vi oss rätten att fakturera dig för eventuell värdeminskning som du orsakat. En ny produkt med förseglat emballage måste skickas tillbaka utan bruten försegling för att undvika värdeminskning. Den 14 dagar långa ångerrätten räknas från och med när du eller en tredje part utsedd av dig tar fysiskt besittning av produkten, t.ex. när du hämtar ut produkten vid ett postombud.

Vid retur skall produkt, samtliga tillbehör och eventuell förpackning returneras till mResell i ursprungligt skick.

Vid retur kontaktar du mResell på [email protected] eller via ditt konto för att skapa ett returärende. Därefter får du instruktioner om hur du returnerar produkten.

Produkten anses vara skickad samma datum som försändelsen skickas med PostNord/DHL eller samma dag som försändelsen registreras hos en speditör som du själv valt. För mer information angående ångerrätt ber vi dig besöka vår sida för Generella köpvillkor.

Vad täcks av vår garanti?

Vår garanti täcker hårdvarufel och andra ”inneboende defekter” som inte kunde upptäcktas av våra tekniker. Garantin täcker inte skador som orsakats genom felaktigt användande av produkten eller yttre åverkan. Exempel på yttre åverkan är: att man tappar produkten, spiller vatten på den, sätter sig på den, osv. Garantin täcker inte heller mjukvarufel.

Begränsningar av garantin

  • Garantin täcker inte batterier (t.ex. i laptops eller mobila enheter)
  • Garantin täcker inte RAID-kortens strömförsörjning
  • Garantin omfattar inte datorfläktar
  • Garantin täcker inte programvarufel
  • Garantin omfattar inte avlägsnande av skadliga program eller virus
  • Garantin gäller inte om produkten är ansluten till ett ojordat eluttag
  • Garantin gäller inte ifall Köparen ”öppnat” enheten genom att skruva upp och/eller ta isär enheten.
  • Garantin täcker inte skador på kablar till laddare/nätaggregat
  • Garantin gäller inte ifall produkten skadas under frakten och skadan beror på Köparens oaktsamhet. Förpackningen som används för leveransen måste vara oskadad och ordentligt vadderad invändigt.
  • Garantin gäller inte om produktens serienummer har tagits bort eller gjorts oläsligt
  • Denna garanti täcker inte indirekta skador eller ekonomisk förlust som uppstår som ett resultat av att produkten går sönder. Till exempel ansvarar inte mResell för data som går förlorad till följd av att en hårddisk går sönder.

Hur skickar man tillbaka en produkt när det handlar om ett garantiärende?

Ifall du upplever problem med en produkt som du köpt av oss som fortfarande har giltig garanti ber vi dig kontakta oss omgående. Det snabbaste sättet att komma i kontakt med oss är: antingen via chatt, e-mail eller telefon. Vid garantiärenden skickar vi ut en förbetald fraktsedel så att du kan skicka in produkten till oss för servicekontroll och eventuell reparation. Köparen ansvarar själv för att data som ska sparas har säkerhetskopierats och sparats på en annan enhet innan produkten levereras till mResell. Kvarblivna SIM-kort, skal, skärmskydd och andra eventuella accessoarer och tillbehör tas bort och kasseras under servicekontrollen. Om våra tekniker inte kan reparera felet inom två veckor förbehåller vi oss rätten att ersätta produkten med en likadan eller likvärdig produkt. Självfallet måste ersättningsprodukten även godkännas av dig innan vi skickar ut den. Normal hanteringstid för garantiärenden är ca 10 arbetsdagar.

Skulle det visa sig att produktens skada inte täcks av garantin debiteras en serviceavgift på 300 kr. Ifall du har några frågor gällande garantin så får du gärna kontakta oss.

Förlängd garanti

Som nämnts ovan är det möjligt att köpa till extra garanti för en liten slant. Garantin kan utökas med upp till 6 månader. Den förlängda garantin är ett tillval som kan göras på produktens sida innan du lägger den i varukorgen.

Vad händer om en produkt trots allt visar sig vara stöldgods?

På mResell har vi ett antal procedurer implementerade för att upptäcka och motverka bedrägerier. Vi gör vårt bästa för att fastställa våra produkters exakta ursprung. I det extremt osannolika fallet att en produkt trots allt visar sig vara stöldgods åtar vi oss att ersätta produkten omgående med en likadan eller en likvärdig produkt. Våra kunder har alltid sitt på det torra och kommer självklart inte drabbas.