Vi är här för att hjälpa!

Här kan du läsa om våra vanligaste frågor.

Köpa en produkt via mResell

Q: Vad är inkluderat i kartongen?

Alla våra produkter levereras med en Apple originalladdare förutom iPhones som endast levereras med laddkabel. Stationära datorer levereras vanligtvis med ett tangentbord och en mus eller styrplatta, om inget annat anges. Om några andra tillbehör ingår kommer detta att anges i produktbeskrivningen för varje enskild produkt.

Q: Kommer det finnas repor på skärmen?

Detta beror på enhetens klassificering. Enheter som är listade som " ny skick" eller "mycket bra" har inga defekter på skärmen. Repor och defekter på både produktens kropp och skärm kommer att beskrivas i detalj i produktbeskrivningarna för varje enskild artikel.

Q: Vad betyder de olika skickgraderingarna?

Vänligen ta en titt på vårt graderingssystem här.

Q: Vad är vinstmarginalbeskattning?

Alla priser på vår webshop har moms inkluderat (där det förekommer). Men på vissa av våra begagnade produkter är det ingen avdragsgill moms (vinstmarginalbeskattning). Du kan se vilka produkter som inte har avdragsgill moms under varje produkt på webshoppen. Produkter med avdragsgill moms har en text under med "inkl 25% moms" och produkter med vinstmarginalbeskattning har en text med "inkl 0% moms". Om du köper produkter som företag och söker produkter med avdragsgill moms, vänligen säkerställ att produkten du köper då har 25% moms före du genomför köpet för att undvika missförstånd. Du kan läsa mer om vinstmarginalbeskattning här.

Q: Hur lång garanti är det på produkterna?

Alla produkter har minst 12 månader garanti. Det finns en möjlighet att på vissa produkter förlänga garantin med 6 månader extra utöver den garantin som ges. Detta alternativ finns på varje produktblad innan du lägger produkten i kundkorgen. Vänligen notera att du inte kan köpa utökad garanti efter ett genomfört köp.

Q: Jag har tappat min produkt och den är trasig, kommer garantin att täcka detta?

Nej, defekter som uppstår av yttre åverkan eller olyckshändelser är inte täckta av garantin. Du kan läsa med om våra garantivillkor och vad den täcker här.

Q: Jag hittar inte mitt kvitto, hur kan jag se om jag fortfarande har garanti kvar?

Om du bifogar oss namn på den som köpte produkten samt serienummer, så kan vi skicka om kvittot till dig där din garanti även finns informerad.

Q: Min enhet startar inte, kan jag lämna in den för garanti?

Före du gör en garantiansökan, vänligen utför en total återställning av enheten utan att lägga över tidigare backup för att se om det eventuellt löser ditt problem. Om en mjukvaruåterställning inte löser problemet, kan problemet vara ett hårdvarufel som då täcks av garantin. För att anmäla ett garantifel vänligen klicka här. För att läsa om vad garantin täcker, vänligen klicka här.

Q: Jag köpte en produkt för 6 månader sedan, kan jag köpa utökad garanti nu?

Tyvärr är det inte möjligt att köpa utökad garanti efter ett köp är genomfört. Detta måste ske i samband med köpet.

Q: Hur returnerar jag en produkt?

Vår returpolicy tillåter dig att returnera en vara inom 14 dagar och få alla pengar tillbaka. Vara måste vara returnerad i samma skick som den levererades i. Vänligen registrera returen via ditt konto alternativt kontakta oss inom 14 dagar för att skapa en retur. För mer information vänligen läs våra Generella köpvillkor. Våra returer är för tillfället gratis.

Efter returen är mottagen kan det ta upp till 10 dagar innan pengarna återbetalas enligt den betalningsmetod som användes vid köpet.

Q: Är det något jag behöver veta innan jag genomför mitt köp?

Om du inte redan gjort, så titta gärna på våra generella köpvillkor här. Om du har ytterligare frågor om en specifik produkt, vänligen kontakta oss.

Q: Vilka betalningsmetoder erbjuder ni?

Vi erbjuder betalning via kort (Mastercard/Visa/AmEx), Klarna Delbetalning eller Klarna Faktura (14 dagar). Särskilda villkor för delbetalning och faktura vänligen se här.

Q: Mitt kreditkort accepteras ej, vad är problemet?

Klarna accepterar Visa, Visa Debit-, Visa Electron-, MasterCard- Maestro och America Express. Om du har några problem med något av dessa kort, vänligen prova en annan webbläsare eller kontakta din bank för att kontrollera din dagliga limit.

Q: Jag beställde en produkt från er hemsida igår kl 14:00. När kommer jag att ha den?

Om du genomför ett köp före kl 12:00 en vardag så skickas produkten normalt samma dag. Om ditt köp gick igenom efter kl 12:00 så skickas produkten normalt dagen efter. Vi använder oss av Postnord där du kan spåra din produkt inom 24 h efter det att den har blivit skickad, med leveranstid normalt inom 1-3 arbetsdagar. Har du inte mottagit din produkt inom denna tidsramen så kan du kontakta oss så gör vi en eftersökning.

Q: Mitt paket var skadat när jag hämtade det. Vad gör jag?

Customer is obliged to inspect the delivery in presence of the courier or within receiving the product from Service Point. If the package or its content arrives damaged or opened, please reject the package and ask the courier to take it back to sender. The courier signs a protocol which states the package has been delivered damaged. Please email us and inform us that the package is being returned due to damage upon arrival. Please remember to include your Purchase ID along with detailed photographs of the packaging and the damage.

Q: Det har gått 5 dagar sedan jag genomförde mitt köp men jag har inte fått min produkt. Vart är min leverans?

Om din spårningslänk inte fungerar eller om ditt paket stått stilla under sin leverans, vänligen kontakta oss så vi kan göra en reklamation om nödvändigt.

Q: Hur mycket kostar frakten?

Vår standardfrakt är gratis inom Sverige.

Q: Om jag köper en produkt idag, kan jag hämta den direkt?

Tyvärr så har vi ingen personlig upphämtning tillgänglig.

Q: Jag beställde leverans till dörren men jag var inte där vid tillfället. Hur gör jag för att få mitt paket nu?

Om du inte var på plats vid leveransförsök så kommer du att få en avi för att hämta ut ditt paket hos närmsta ombud.

Q: Är det säkert att köpa begagnat?

Apple-produkter är kända för att ha bra kvalitét och hållbarhet. Vi säkerställer även att produkterna som lämnar oss är i gott fungerande skick, så både du och vi kan känna oss trygga.

Q: Jag kikade på er hemsida och såg att jag kan få samma modell billigare på Blocket. Kan ni matcha priset?

Det är möjligt att du kan hitta ett billigare pris någon annanstans. Däremot är Blocket en annonsplats för både privata och företagshandlare. Det innebär att det kan finnas logiska förklaringar att någon produkt kan hittas billigare på en sådan plattform. Om det är så att du hittar en billigare produkt med samma förutsättningar (att säljare är företag, levererar gratis frakt, tillbehör, skick och garanti) så kan du maila oss dessa uppgifter så kan vi se om vi kan matcha priset.

Q: Jag har ett problem med en produkt jag köpt från er. Kan jag göra något själv för att felsöka?

Apple har en online support sida med information om hur du felsöker din produkt. Enkelt kan du söka på det problem du upplever i Google och vanligtvis dyker en artikel upp från Apple support.

Q: Skärmen på min iPhone har gått sönder. Kan jag skicka in den för reparation?

Ja det kan du, men är skärmen fysiskt trasig så täcks det inte av garantin. Vi kan skicka produkten till vår servicepartner och efter undersökning så skickar vi ett kostnadsförslag till dig. OBS! Om du väljer att gå till en oaktoriserad service så förbrukar du eventuell kvarvarande garanti hos mResell.

Q: Reparerar ni produkter som inte har garanti hos er?

Vi erbjuder endast reparationer för produkter köpta från mResell. Om du vill få din produkt reparerad av en Auktoriserad verkstad så rekommenderar vi att kontakta vår servicepartner direkt (mcare Sweden) och fråga dom om prisuppgift.

Q: Vad händer med min personliga information som registreras hos er?

Vi på mResell respekterar din integritet. Informationen du har bifogat till oss kommer endast att användas i det syfte till vår service. Vi kommer inte sälja, hyra eller dela någon av din personliga information. Om du har registrerat dig på vårt nyhetsbrev eller notifikationsverktyg för produkter, kommer vi använda din e-post till erbjudanden som du kan avregistrera från närsom helst. Vänligen se vår Integritetspolicy för mer information.

Q: Vilka program följer med när jag köper en produkt från mResell?

Vi tillhandahåller endast den ursprungliga Apple-programvaran som ingår på nya Mac-datorer. Produkten kommer att förinstalleras med ett rent operativsystem, Safari och Mail. Dessutom tillhandahåller Apple en rad med gratis programvar som kan laddas ner via App Store, till exempel: Pages, Numbers, Keynote, GarageBand och iMovie. Programvara från företag så som Microsoft kan köpas online och installeras efter att du har fått din enhet.

Sälja en produkt genom mResell

Q: Är det något jag behöver veta före jag slutför min försäljningsorder?

Vänligen läs igenom våra Generella försäljningsvillkor och om du har några frågor tveka inte att kontakta oss före du genomför din order!

Q: Varför ska jag sälja till mResell när jag kan få ett bättre pris om jag säljer privat?

Svaret till detta är ganska simpelt: det beror på vad du värderar. Låt oss visa dig vad vi värderar och därefter kan du ta ditt egna beslut:
Tid – spara tid genom att låta oss göra jobbet.
Frakt – att skicka din produkt till mResell är enkelt. Efter att du har accepterat vårt prisförslag så skickar vi dig en förbetald fraktsedel via e-post. Ditt mail kommer också att innehålla rekommendationer på hur du emballerar din produkt så att den inte skadas under transporten. Allt du behöver göra är att skriva ut fraktsedeln och fästa på paketet för att sedan gå till närmsta postombud och lämna in det, eller befinna dig på angiven adress som du angett i ditt ärende om du bokat upphämtning via DHL.
Pris – självklart, om du inte använder en mellanhand så finns det en chans att du kan få mer pengar för din produkt. Men vi gör vårt bästa för att alltid erbjuda ett bra marknadspris för att behålla våra säljare och köpare nöjda.
Dataradering – vi säkerställer att all befintlig information raderas före produkten säljs vidare till nästa användare.
Betalning – efter att vi har mottagit din produkt och slutfört servicekontroll får du utbetalning till ditt konto via SUS Swedbank inom 1-3 bankdagar. Du registrerar ditt konto hos dom om du inte redan är registrerad. Det är samma system som försäkringskassan använder sig av och går via personnummer.
Beslut – Det är nu du beslutar dig för om du vill använda dig av vår a tjänster, är just våra tjänster rätt för dig? Vi är inte här för att tvinga dig att sälja din produkt, vi är här helt enkelt här för att hjälpa. Om vårt erbjudande inte möter dina förväntningar, så tackar vi dig för att ha tagit dig tiden till att lära känna oss. Du är välkommen tillbaka om du ändrar dig!

Q: Hur vet jag att ni inte stjäl min produkt?

Att handla online är ibland otryggt. Men hos oss behöver du inte vara det, vi har dig betryggad. mResell AB är ett företag registrerat i Sverige, AA-572-76022-12 enligt Lagen om handel med begagnade varor (1999:271) och följer utfärdade bestämmelser avseende yrkesmässig handel med begagnade varor. Om du vill veta mer om vårt företag så kan du hitta oss på AllaBolag’s hemsida: https://www.allabolag.se/5568855372/mresell-ab. Här finner du mer information om ägare, omsättning, ekonomi med mera. mResell är en del av en internationell grupp med verksamheter i 10 länder. Bakom oss har vi många års erfarenhet inom industrin och försöker konstant förbättra oss. Är du ännu inte övertygad? Kolla gärna vad våra kunder säger om oss i våra recensioner!

Q: Om jag ångrar mig och inte vill sälja min produkt längre, kan jag få tillbaka den?

När du säljer en produkt till oss kommer du att vara juridiska ägaren av den tills utbetalning är gjord. Det betyder att du är fullt skyddad vad gäller ekonomiska svårigeter på vår sida. Produkten tillhör fortfarande dig, även om den är temporärt hos vår servicepartner. Med andra ord, potentiella fodringsägare kan ej kräva din produkts ägo. Detta är en av de starka punkter som garanterar din säkerhet under hela försäljningen, utvecklad av oss i samarbete med vår advokatbyrå Andulf.

Q: Hur vet jag att ni gör en rättvis teknisk bedömning av min produkt?

Vi är glad att du frågar. Utvärdering och servicekontroll kommer att utföras av Apple proffs med flera års erfarenhet.

Q: Hur vet jag i vilket skick min produkt är enligt er skala?

Vårt preliminella prisförslag är baserat på antagandet att din produkt och tillbehör är i bra skick både funktionellt och kosmetiskt. Om en produkt anländer med större skador och defekter kommer vi bli tvugna att reducera prisförslaget. Därför uppmanar vi dig att inspektera din produkt noggrant och bifoga oss med korrekta svar på våra frågor om produktens skick. Om din produkt har större skador rekommenderar vi att du mailar oss med bilder och information före du skickar in din produkt för att inte hamna i en situation när någon blir besviken. Här kan du läsa om vår graderingssystem. Om du har några frågor om hur att bedömna skicket av din produkt – vänligen kontakta oss!

Q: Jag har inte originalladdaren kvar, men jag har köpt en ny. Kan jag skicka med den?

Om din nya laddare är en Apple originalladdare och korrekt för din enhet, så kan du absolut skicka den till oss. Vänligen notera att alla tillbehör måste vara Apple autentiska. Tredjeparts laddare/tillbehör eller icke pluggar som inte är anpassade för svenska uttag kommer att nekas. Vänligen kom ihåg att din laddare kan ha flera delar, nedan kan du se vilka delar som måste vara inkluderat:
MacBook laddare:
* En 45W / 60W / 85W /63W / 87W

* En förlängningskabel. Kommer ej med nya Touchbar modeller, utan med USB kabel
* En plugg (duckhead)

iPad/iPhone laddare:
* En Lightning till USB kabel
* En 5W/ 10W/ 12W USB laddare
* Lightning till 3.5mm audio jack adapter (modell 7 och 7 Plus)

Apple Watch laddare:
* En 1m Magnetic Laddarkabel
* En 5W USB Laddare

Q: Min Mac är seg och jag tror att mitt batteri är dött, finns det något sätt jag kan kontrollera hälsan på batteriet innan jag väljer vilket skick?

Om du har en Mac kan du starta med att använda Apple’s inbyggda diagnostik för att ta reda på om den har några hårdvarufel, vänligen följ stegen här: https://support.apple.com/sv-se/HT204054#builtin. Om du inte hittar några problem med Apple Diagnostics blir då nästa steg att ta den till en auktoriserad service kontroll eller skicka in den för en full servicekontroll. Vänligen notera att om någon av våra Apple proffs finner större funktionella fel kan vi behöva sänka det preliminära prisförslaget du fått via vår hemsida eller neka köpet.

Q: Varför får jag 0 SEK i värderingen för min produkt?

Det kan vara några olika anledningar till att mResell inte har möjlighet att köpa en produkt. Om produkten har funktionella fel eller större kosmetiska defekter, kan just den modellen vara för dyr eller oekonomisk att reparera eller sälja vidare. Men för att vi ska kunna veta den exakta orsaken för din värdering, vänligen bifoga oss med din produkt typ, serienummer och vilka svar du valt i vårt frågeformulär så kan vi återkomma.

Q: Jag har alltid haft min iPhone i ett skyddande skal, men när jag tog av det så lämnade skalet märken efter sig. Kommer det att påverka värderingen?

Om kosmetiska märken inte går att "rengöra" kommer det påverka värderingen, välj då "mindre kosmetiskt defekt". Vänligen kom ihåg att rengöra och avlägsna klistermärken före du skickar in din produkt. Om du är osäker på vilken gradering du ska välja baserat på dina märken, tar vi gärna emot ett mail med foton så kommer vi kunna göra en bättre bedömning och en mer korrekt värdering.

Q: Jag skickade min produkt igår. När kommer jag att få betalt?

När produkten har anlänt till vår service ställer den sig i kö för en kontroll. Det kan ta upp till 5 arbetsdagar innan servicekontroll är slutförd, det beror på hur mycket våra Apple proffs nuvarande arbetsbelastning är och vart i kön din produkt hamnade. Oftast går det snabbare än så. När servicekontrollen blivit slutförd och produkten har blivit godkänd på testerna, så kommer utbetalning att ske, notera att det tar då ca 1-3 bankdagar beroende på vilken bank du har. Om våra Apple proffs har hittat något fel eller saknade tillbehör som vi inte blivit informerade om, så kommer du att bli kontaktad och ärendet kan då dröja ytterligare någon dag.

Q: Hur får jag betalt?

När du skapar din försäljningsorder så ber vi aldrig om något kontonummer. Det du däremot måste säkerställa är att ditt konto är anmält till Swedbank SUS system som du kan hitta här: https://cap3025.itella.se/SwedbankKontoreg/ så sker betalning direkt till ditt konto inom som du anmält oavsett vilken bank du har. Betalnigen till ditt konto sker inom 4-5 bankdagar från det att din enhet har blivit kontrollerad och godkänd av våra Apple proffs! Om du inte anmäler något konto eller inte är ansluten så kommer en utbetalningsavi att skickas till din folkbokförda adress och det kan då ta upp till 10 vardagar beroende på postgången.

Q: Vad händer om mitt paket går sönder eller försvinner under transport?

Kunden är ansvarig för paketet och dess innehåll samt paketering fram tills att den når vår serviceverkstad. Därför är det viktigt att du säkerställer att du emballerat ditt paket väl före du skickar iväg det, detta för att undvika skador via transport. Vi försäkrar dig upp till det motsvarande belopp som du fått på ditt prisförslag om paketet skulle bli förlorat eller skadat under transporten. Försäkringen är inkluderad och gäller endast väl emballerade paket.

Q: Jag har inget emballage eller kartong, kan ni skicka det till mig?

I dagsläget har vi inte den möjligheten. Vi jobbar dock på en lösning men det kräver att fraktbolag ska kunna tillhandahålla rätt sorts packmaterial. Tyvärr motsvarar inte någon förväntningarna vi har idag så du behöver tillhandahålla det själv.

Q: Jag vill använda mitt egna fraktbolag för inskick. Kan jag göra det?

Om du inte önskar att använda vår förbetalda fraktsedel är du mer än välkommen att använda vilken distributör du vill. Däremot så är mResell då inte ansvariga över fraktkostnad eller förlust av gods.

Q: Jag gjorde en försäljningsorder för 1 månad sen men jag har inte haft tid att skicka in min produkt. Kan jag fortfarande använda samma fraktsedel?

Vår värdering och fraktsedel är giltig i 10 dagar. Om du använder fraktsedeln efter denna tid kan värderingen komma att sänkas då vi behöver skapa en ny försäljning till dig. Vill du vara säker på vilket pris du har idag så gör en ny försäljningsorder.

Q: Behöver jag radera min information innan jag skickar in produkten?

Nej, det är inte nödvändigt. När din produkt anländer till vår service kommer våra Apple proffs att starta med att rensa hårddisken för att säkerställa att all information säkert rensas. Vi använder alltid en standard radering av data. Om du är specifikt orolig för känslig information i din produkt som du ska sälja, rådar vi dig att radera den själv innan du skickar in den.

Q: Vad händer med min produkt när den kommer till er?

När produkten anländer hos vår serviceverkstad mResell Service, kommer en tekniker att utföra en servicekontroll. Teknikern kommer att göra en visuell inspektion för att säkerställa dens kosmetiska tillstånd samt att alla inkluderade tillbehör matchar det du har angivit i din försäljningsorder. Efter det kommer teknikern utföra en intern inspektion i samband med en rengöring av insidan. Servicekontrollen avslutas med att köra Apple’s egna hårdvarutester för att säkerställa att alla komponenter är funktionella. När alla tester är slutförda skickar tekniker en rapport till mResell så att vi får bedöma om den motsvarar standarden på ditt valda skick. Om allt matchar och inget fel konstaterats, kommer din order gå till utbetalning. Om det skulle vara något som ej överensstämmer med produktens skick och bifogad information, återkommer vi till dig med ett justerat prisförslag.

Q: Hur avaktiverar jag "Hitta min iPhone/iPad/iMac"?

Från valfri webbläsare:

  1. Följ instruktionerna här: https://support.apple.com/kb/PH2702?locale=sv_SE
  2. Klicka på ‹Hitta iPhone›
  3. Välj ‹Alla enheter›
  4. Lokalisera din enhet i Mina enheter (notera att din enhet kan visas som offline)
  5. Välj enhet
  6. Klicka ‹Radera›
  7. Klicka på X:et vid enheten på toppen av din skärm ‹Alla enheter›
  8. Uppdatera och verifiera att din enhet inte längre syns
Q: Jag vet inte om min produkt har några hårdvarufel. Vad kan jag göra för att säkerställa hälsan innan jag säljer den?

Notera att det kan vara svårt att avgöra om din produkt har några hårdvarufel eller ej utan att ett Apple proffs tittar på den. Däremot kan du börja med att använda Apple’s egna inbyggda diagnostik för att felsöka, som eventuellt har en lösning när det färdigställts. Du kan hitta mer information om Mac här: https://support.apple.com/sv-se/HT202731 och om iPhone/iPad här: https://support.apple.com/sv-se/HT201412.